Kristins design

Alla inlägg under oktober 2013

Av Kristin Öström - 31 oktober 2013 20:29

Idag är det Halloween och dagen till ära har jag faktiskt virkat, det var ett tag sen jag virkade men nu har suget kommit tillbaka. Så det blev en enkel pumpa. Virkade även ett spindelnät men den tänkte jag försöka använda i min utstyrsel imorgonkväll när vi ska ha fest och utklädning med Theos kusin Alice hos farmor och farfar. SÅ då ska det bli lite bilder, även på Theos kläder som jag fixat till lite.

 

Ett mer höstigt armband gjorde för ett tag sen.

     

Av Kristin Öström - 24 oktober 2013 14:08

Idag är det då alltså 2 månader kvar till Jul. Åå för varje dag längtar jag ännu mer. Det är verkligen den bästa tiden på året enligt mig. Nu har ju jag redan börjat fundera och planera eftersom jag har ett helt nytt hus att pynta och det ska blir riktigt roligt.

Jag har surfat runt lite och hittat mycket fina julsaker på endel affärer, det brukar inte bli så mycket nytt shoppande som man skulle vela men lite fler gardiner och julbelysning behövs.

 

Hm hade många fina kuddar i år. Dom är ganska bra i pris också:)

 

Åhlens har alltid massor med fina saker, älskar dom fina glaslådorna, kan man ha alla årstider.

 

På Lagerhaus är det roligt att köpa nåt nytt julpapper och snören.

 

En ny webbshop jag hittat är onodigtsnyggt.se där finns det mycket fina designgrejer men helt okej priser.

  

Av Kristin Öström - 20 oktober 2013 20:35

Jag får ofta mycket ideer och funderingar som jag skulle vilja göra, men det mesta blir aldrig gjort eller så blir det inte så bra som man trodde eller så blir det för dyrt eller så är det för svårt att få tag på eller.... Men idag har äntligen ett projekt blivit färdigt och jag är riktigt nöjd! När Micke fyllde år i våras fick han ett cykelhjul med pengar fastknutet i det och på en gång kände jag att den skulle man kunna göra nåt kul med. Jag hittade inspiration ganska snabbt på internet och sakta men säkert har jag fått till det.Först lite sprayfärg, sen klippa ut flygplan och moln. Försöka få dom att hänga som jag ville. Det blev sen en lång funderingstid hur vi skulle hänga upp den. Lite hjälp ur mammas lådor hitta vi några ampelkedjor som passa perfekt. Och idag kom äntligen kroken i taket upp så jag fick hänga dit den. En flygplansmobil till Theos rum!

   

Sen har jag sytt nya gardiner till han och så fick han pompomsen som jag gjorde när han fyllde år.

 

Av Kristin Öström - 15 oktober 2013 21:14

Vi har ju lite planer i trädgården och en del har vi börjat med men kommer blir klar först till våren.

När vi flyttade in fanns det ett potatisland, två rader med hallonbuskar med plattor emellan, 2 svartvinbärsbuskar, 2 vitvinbärsbuskar och en krusbärsbuske. Nu har vi utökat bärbuskarna med en krusbär och en rödvinbär till. Hallonbuskarna var inte så pigga alls så dom tog vi bort, även så plattorna. Sen satt vi potatis i endel av landet, därför tog det tid innan vi kunde sätta igång med den delen eftersom vi väntade på att plocka upp potatisen. Men då lånade vi en jordfräs och fräste upp hela den ytan, en rabatt på ena kortsidan är på gång också. Äntligen kunde vi hämta hem fläderbusken som vi fick i bröllopspresent. Och äppelträdet som jag ympade på skolan satt fortfarande kvar i sin kruka och fick äntligen planteras på riktig. Vi flyttade även en rabarber, gräslök och persilja som stod i landet. Micke har byggt 4 bamsestora odlingslådor som nu ska stå där, det ska på markduk och sen grus runt lådorna och bärbuskarna. Jag har inte fotat det men han har även satt en kant runt hela området som det blir grus på. Dagen efter vi hade fräst jorden så började det regna och gjorde det i två veckor. Så när vi skulle sätta den största lådan på plats så var den sån gegga där att vi inte kunde gå utan fastnade med stövlarna. Men vi har inte hittat nån markduk heller eftersom vi är lite sent ute på sådana grejer, så resten får bli till våren.

Så här såg det ut innan:

   

Och när vi jordfräste:

       

Sen mäter vi ut vart kanterna ska vara:

Och tre av lådorna på plats:

 

Så fler bilder kommer till våren när det ska bli färdigt! 


Av Kristin Öström - 9 oktober 2013 13:56

När vi var på kräftskiva hos Mickes mormor så bjöd jag på en efterrätt som jag lovade jag skulle skriva om här. Den blev riktigt lyckad. Jag var lite snål med smeten i formarna så det skulle bli så många som möjligt men antingen kan man ta mindre muffinsformar eller så fyller man på lite extra.

 

CITRONCHEESECAKE med APRIKOSGLASYR som CUPCAKE
12 stycken (från originalreceptet men jag gjorde ca 15 stycken på samma recept)

Cupcake:
110 gram digestivekex
50 gram smält smör
600 gram Philadelphiaost, rumstempererad
2 tsk finrivet citronskal
2 tsk färskpressad citronsaft
110 gram strösocker
2 tsk vaniljsocker
2 ägg

Glasyr:
280 gram aprikosmarmelad
2 msk vatten


1. Sätt ugnen på 150 grader,ställ gärna muffinsformarna i en muffinsplåt annars rinner dom lätt ut.

2. Krossa digestivekexen, en mortel eller matberedare. Tillsätt det smälta smöret och rör ihop till en smulig massa.

3. Fördela blandningen i formarna. Placera därefter formarna i kylskåpet i ca 30 minuter. 

4. Vispa ägg, cream cheese, citronskal, citronjuice, vaniljsocker och strösocker med elvisp till en slät och krämig smet. Klicka ut smeten i formarna och jämna till ytan.

5. Grädda i ugnen ca 25-30 minuter, ta därefter ute dem och låt dem svalna.

5. När de svalnat helt kan du göra glasyren genom att försiktigt, på låg värme, värma marmeladen och vattnet tills dess att det smält till en jämn blandning, sila eventuellt bort hela bitar från marmeladen. Låt det svalna någon minut och häll därefter glasyren på dina cupcakes. Ställ in i kylskåpet i 1-2 timmar eller tills glasyren stelnat.


Jag gjorde dom dagen innan och dom blev jättegoda. Garnerade med en physalis och serverade.

Av Kristin Öström - 4 oktober 2013 21:43

Äntligen har jag tagit riktiga kort på vardagsrummet, jag vill ju visa hur det blev nu när det är klart. Det är så skönt att ha ett rum klart som är vårat, precis som vi vill ha det, inte bara våra möbler i nån annans hus. Det är såklart lite småpyssel kvar som några tavlor och så letar vi nytt vitrinskåp. Ikväll satt vi upp en lampa ovanför soffbordet också. Men jag är mycket nöjd med färgen på väggarna, och så älskar jag mina nya gardiner. Det blev såklart mycket fint med ny soffa, soffbord och tvbänken också.

       

Matplatsdelen, en ny vedkorg ska vi försöka hitta, och så är det kvar att måla altandörren.

   

Jag tycker mycket om min fina uggla

           

Presentation


Kristin Öström
Pysslar med min 4årige son. Älskar att testa ny olika hantverk, fixa i trädgården och i vårat hus. Bakar ibland och försöker alltid ta fina foton.

Kontakta mig på ostrom.kristin@gmail.com
Follow Me on Pinterest

Populära inlägg

 

  

 

   

   

 

  

 

 

 

 

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv


Skapa flashcards