Kristins design

Alla inlägg under mars 2011

Av Kristin Öström - 31 mars 2011 14:42

Idag är det 3 veckor till skärtorsdag. Så nu måste jag börja fundera på vad för påskpyssel jag ska göra i år. Jag tar gärna emot tips och förslag!

Eftersom vi ska åka bort över påsk så blir det nog inte så mycket pyntande i år men pyssel blir det alltid. Man kan ju alltid ta med och ge bort:)

Jag har lite påskpyssel från tidigare år jag tänkte dela med mig av men idag får ni bara några fina inspirationsbilder.

       

Av Kristin Öström - 29 mars 2011 14:12

Igår fick jag lite vårkänslor här hemma och började plantera om några krukväxter.

 

Det här är en liten monstrea som jag snurrade upp på en pinne jag hittade på bauhaus, det blev kanonbra.

Alla tre av våra kaktusar har börjat blomma, dom brukar i vanliga fall blomma på hösten och till jul men dom gjorde aldrig det förra året, men för bara några veckor sedan spolade vi av dom allihopa i badkaret och då plötsligt började alla få knopp:)

   

Sen satt jag och sorterade in alla fröpåsar med klänypor i vilken månad jag ska så. Så om bara nån vecka ska jag så dom första,  men Micke har lovat att bygga ut fönsterbrädan först så jag får plats med alls. 

 

Av Kristin Öström - 26 mars 2011 14:37

Jag tänkte bjuda på ett kanongott recept idag. Ni som var på kalas hos oss i lördags känner nog igen den.

Den är jättelätt att göra och är såå himla god.

 


Citroncheesecake med passionsfrukt:


150 g digestivekex (10-12 st)
50 g smör eller margarin

Fyllning:
4 gelatinblad
2 ägg
400 g philadelphiaost
2 del crème fraiche
1½ dl socker
1 tsk vaniljsocker
1 citron, rivet skal och saft

Glasyr:
1 gelatinblad
2 msk socker
4 msk vatten
2 passionsfrukter


Krossa kexen fint. Smält fettet, blanda det med kexsmulorna och tryck ut i botten på en rund form med löstagbar kant (ca 24 cm i diameter). Ställ i kylen.
Lägg fyra gelatinblad i vatten ca 5 minuter.
Dela äggen i gulor och vitor. Blanda gulor, ost, crème fraiche, socker, vaniljsocker och citronskal till en slät smet. Vispa äggvitorna till hårt skum och vänd ner i smeten.
Värm citronsaften i en kastrull. Tag den från värmen. Krama ur gelatinbladen och låt dem smälta i citronsaften. Låt svalna något och häll ner i en tunn stråle i ostsmeten under omrörning. Häll blandningen i formen och släta till ytan. Täck över och ställ i kylen minst 1 timme.
Blötlägg gelatinet till glasyren ca 5 minuter. Hetta upp socker och vatten i en kastrull, Krama ur gelatinbladet och låt det smälta i kastrullen. Skrapa ner innehållet i passionsfrukterna, ta inte med hinnorna. Blanda väl och låt svalna.
Bred ut gelén över tårtan. Täck över och ställ i kylen tills gelén stelnat, minst 1 timme.
Lossa kakan från formen runt kanten och under bottnen med en kniv.

Av Kristin Öström - 24 mars 2011 15:44

Eftersom det inte är så jättelänge kvar tills vi blir tre i familjen så har vi bestämt att vi måste ta en sista semester bara vi två. Och eftersom jag jobbar hela sommaren så tog vi ledigt en vecka i juni och då åker vi till Kroatien!

Det ska bli så roligt! Jag vill börja packa redan nu, men som rubriken säger så är det hela 73 dagar kvar. Vi åker alltså den 5 juni.

Men jag tänkte visa några bilder på hotellet vi ska bo på, bilderna tog jag från Ving.se

           


Visst ser det härligt ut!

Av Kristin Öström - 22 mars 2011 18:32

Vi hade en riktig kanonhelg! Mickes födelsedag var väldigt lyckad:)

Många kom och uppvaktade honom och han fick många fina presenter. Blommorna han fick kan ju även jag njuta av och det finns ju inget härligare än att ha blommor hemma:)

 

Tulpanerna tycker jag var jättehäftiga.

 

Av Kristin Öström - 18 mars 2011 14:08

Tack för alla gratulationer och lycka till efter förra inlägget:)

Den här veckan har det varit väldigt mycket att göra, imorgon fyller Micke 30 år och då blir det kalas, så det har bakats, plockats och fixats. Idag är jag ledig och då har jag städat ända till nu, och då är det bara att sätta igång och baka igen   .

Ni får några fina bilder på det nystädade vardagrummet:)

    

    

Av Kristin Öström - 14 mars 2011 21:15

Jag lovade ju i lördags att jag skulle berätta vad jag skulle köpa på vår shoppingtur i sundsvall.  Det blev inte så mycket tyg som jag ville eftersom jag blev lite snål, men det blev ett fint tyg som det ska bli lite bebiskläder av.

Imorse var vi och lyssnade på hjärtljuden från den lille bebisen som ligger i min mage och det var därför jag  inte ville berätta nåt innan idag ifall det inte skulle finnas nåt hjärtljud. Men det fanns det och det va hur häftigt som helst att lyssna på:)

Så i september är det beräknat att h*n ska komma, så nu får ni räkna med lite bebispyssel också:)

  

Av Kristin Öström - 12 mars 2011 17:22

Först måste jag tipsa om riktiga fynd i sundsvall:)

Vi var på bauhaus och där hade dom fröpåsar, 5 för 10:- och jag köpte 10 påsar, det passar perfekt för nybörjare och såna som mig som bara vill odla massa för att prova, då blir det billigt och bra:)

  

Sen har jag även hittat kanonbra lådor för pärlor och smyckestillbehör, dom köpte jag inte idag men måste ändå tipsa. Dom finns på Chlas Ohlssons för 25 kr styck.

   


Sen blir det två bilder på nygjorda armband, dom satt jag och pysslade med i morse när jag väntade på att micke skulle vakna:)

       

Presentation


Kristin Öström
Pysslar med min 4årige son. Älskar att testa ny olika hantverk, fixa i trädgården och i vårat hus. Bakar ibland och försöker alltid ta fina foton.

Kontakta mig på ostrom.kristin@gmail.com
Follow Me on Pinterest

Populära inlägg

 

  

 

   

   

 

  

 

 

 

 

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv


Skapa flashcards